ارائه طرحی برای کاهش ۴۰ درصدی تولید پلاستیک در جهان

برای اولین بار طرحی برای کاهش ۴۰ درصدی تولید پلاستیک ظرف ۱۵ سال آینده در جهان با هدف حفاظت از سلامت انسان و محیط زیست در اجلاس مربوط به یک معاهده بین‌المللی در مورد تولید و مصرف پلاستیک بررسی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری رادیو طبیعت، دو کشور پرو و رواندا این طرح را با عنوان «ستاره شمالی» به اجلاس بین‌دولتی کمیته مذاکرات برای تنظیم یک راهکار الزام آور در زمینه کاهش تولید پلاستیک که به ابتکار سازمان ملل در اتاوا برگزار می‌شود، ارائه دادند.

هدف این طرح کاهش ۴۰ درصدی تولید پلیمر مصنوعی، ماده خام پلاستیک، در سراسر جهان تا سال ۲۰۴۰ در مقایسه با حجم تولید این ماده در سال ۲۰۲۵ است.

براساس این طرح همه کشورهای جهان موظف خواهند شد که آمار مربوط به تولید، واردات و صادرات پلیمر را به نهادهای بین‌المللی مسئول گزارش بدهند.

رواندا و پرو گفتند چارچوب حقوقی و مکانیسم‌های اجرایی این طرح شبیه معاهده اقلیمی پاریس خواهد بود که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید و هدف آن مهار گرمایش زمین است.

به گزارش روزنامه گاردین، در بخشی از طرح پیشنهادی رواندا و پرو گفته می شود: «هدف این طرح باید برطرف کردن شکاف بین حجم تولید و میزان مصرف مواد پلاستیکی و منطبق با چرخه اقتصادی ایمن این محصولات باشد. درعین حال، باید در راستای اهداف معاهده اقلیمی پاریس اجرا شود و در نتیجه حجم تولید پلاستیک تا سال ۲۰۴۰ باید ۴۰ درصد کاهش یابد.»

حجم تولید پلاستیک در سراسر جهان در سال ۱۹۵۰ حدود دو میلیون تن بود، ولی در سال ۲۰۱۷ به بالای ۳۴۸ میلیون تن رسید و پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند فعلی تا سال ۲۰۴۰ دو برابر این ميزان شود.

پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که هر سال حدود ۱۱ میلیون تن ماده پلاستیکی وارد آب دریاها و اقیانوس‌ها می شود و تا سال ۲۰۴۰ حجم آلودگی پلاستیک در محیط دریاها سه برابر خواهد شد.

تولید پلاستیک یکی از عوامل مهم بحران اقلیمی است چون بخش اعظم این مواد از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود.

آزمایشگاه ملی لارنس برکلی در آمریکا در پژوهش جدید خود تخمین می زند که تا سال ۲۰۵۰ پروسه تولید پلاستیک در جهان عامل انتشار ۲۱ تا ۳۱ درصد از گازهای گلخانه‌ای خواهد بود که دمای کره زمین را از حد نصاب ۱.۵ درجه بالاتر می‌برند.

گروه پژوهشی و غیرانتفاعی «ورای پلاستیک» که مرکز آن در کالج بنینگتون در ایالت ورمونت آمریکا است در پژوهش سال ۲۰۲۱ خود به این نتیجه رسید که تا سال ۲۰۳۰ میزان آلایندگی صنایع پلاستیک آمریکا و تاثير آن بر بحران اقلیمی از نیروگاه‌های ذغال سنگی در این کشور یبشتر خواهد شد.